Rīgā
01.03.2011.
Nr.90/TA-1590 (2010)
Saeimas
Prezidijam
Nosūtām izskatīšanai Ministru kabineta sēdē atbalstīto
likumprojektu "Teritorijas attīstības plānošanas likums". Likumprojektu
izstrādāja Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (atbildīgā
amatpersona - Aigare 67770411,
ilze.aigare@varam.gov.lv).
Pielikumā: 1. Likumprojekts uz 13
lp.
2. Likumprojekta anotācija uz 15
lp.
3. Ministru kabineta
2011.gada
22.februāra sēdes protokola
Nr.11 26.§ izraksts uz 1 lp.
Ministru prezidents
V.Dombrovskis
Stafecka 67082931
Likumprojekts
Teritorijas
attīstības plānošanas likums
I
nodaļa
Vispārīgie
noteikumi
1.pants.
Likumā lietotie termini
Likumā ir lietoti šādi termini:
1) attīstības
programma – vidēja termiņa teritorijas attīstības plānošanas
dokuments, kurā noteiktas vidējā termiņa prioritātes un pasākumu kopums
plānošanas reģiona vai vietējās pašvaldības attīstības stratēģijā izvirzīto
ilgtermiņa stratēģisko uzstādījumu īstenošanai;
2) attīstības
stratēģija – ilgtermiņa
teritorijas attīstības plānošanas dokuments, kas nosaka plānošanas reģiona vai
vietējās pašvaldības ilgtermiņa attīstības
redzējumu, mērķus, prioritātes un telpiskās attīstības perspektīvu;
3) funkcionālais
zonējums – teritorijas iedalījums zonās ar atšķirīgām prasībām atļautajai
teritorijas izmantošanai un apbūvei;
4) publiskā
infrastruktūra – vides un transporta infrastruktūra, publisko pakalpojumu
objekti un to teritorijas, kas nodrošina iedzīvotāju apkalpošanu un iedzīvotāju
pārvietošanās vajadzības, valsts pārvaldes un pašvaldību funkciju izpildi;
5) tematiskais plānojums –
teritorijas attīstības plānošanas dokuments, kurā atbilstoši plānošanas līmenim
risināti specifiski jautājumi, kas saistīti ar atsevišķu nozaru attīstību
(piemēram, transporta infrastruktūra, veselības aprūpes iestāžu un izglītības
iestāžu izvietojums) vai noteiktu tēmu (piemēram, inženiertīklu izvietojums,
ainaviski vērtīgas teritorijas un riska teritorijas);
6) teritorijas
attīstības plānošanas informācijas sistēma – strukturēts informācijas
tehnoloģiju un datubāzu kopums, kuru
lietojot tiek nodrošināta teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādei
un īstenošanai nepieciešamās informācijas radīšana, apkopošana, uzkrāšana,
apstrādāšana, izmantošana un iznīcināšana;
7) valsts interešu
teritorijas un objekti – teritorijas un objekti, kas ir nepieciešami
sabiedrības interešu nodrošināšanai un valsts funkciju īstenošanai;
8) detālplānojuma
īstenošana – detālplānojuma
teritorijas izbūve
(izmantošana) atbilstoši detālplānojuma risinājumam un noteiktajām prasībām. Zemes vienību sadalīšana
vai apvienošana saskaņā ar detālplānojumu nav uzskatāma par detālplānojuma
īstenošanu.
2.pants.
Likuma mērķis
Šā
likuma mērķis ir efektīvas teritorijas attīstības plānošanas sistēmas izveide,
lai veicinātu ilgtspējīgu un līdzsvarotu valsts attīstību.
3.pants.
Teritorijas
attīstības plānošanas principi
Teritorijas attīstības plānošanā ievēro Attīstības
plānošanas sistēmas likumā nostiprinātos principus, kā arī šādus
principus:
1) pēctecības princips. Saskaņā ar šo principu jaunus
teritorijas attīstības plānošanas dokumentus izstrādā, izvērtējot spēkā esošos
attīstības plānošanas dokumentus un to īstenošanas praksi;
2) nepārtrauktības princips. Saskaņā ar šo principu
teritorijas attīstības plānošana ir nepārtraukts, elastīgs un ciklisks process,
kas ietver procesa uzraudzību un jaunas informācijas, zināšanu, vajadzību un
risinājumu izvērtēšanu, pieņemot attiecīgus lēmumus plānošanas procesa
efektivizēšanai;
3) integrētas pieejas princips. Šis princips nodrošina
ekonomisko, kultūras, sociālo un vides aspektu saskaņošanu, atsevišķo nozaru
interešu savstarpēju koordināciju un teritoriju attīstības prioritāšu
saskaņošanu visos plānošanas līmeņos, kā arī mērķtiecīgu sadarbību, novērtējot
plānoto risinājumu ietekmi uz apkārtējām teritorijām un
vidi.
4.pants.
Teritorijas attīstības plānošanas mērķi
Teritorijas attīstības plānošanas mērķis ir nodrošināt
līdzsvarotu valsts teritorijas attīstību, lai:
1)
paaugstinātu dzīves vides kvalitāti;
2)
ilgtspējīgi, racionāli un efektīvi izmantotu teritoriju un citus
resursus;
3) mērķtiecīgi un līdzsvaroti attīstītu
ekonomiku.
5.pants.
Sabiedrības līdzdalība teritorijas attīstības plānošanas
procesā
(1) Teritorijas attīstības plānošanu nodrošina, iesaistot
sabiedrību un nodrošinot informācijas un lēmumu pieņemšanas atklātumu.
(2) Sabiedrības līdzdalību teritorijas attīstības
plānošanā atbilstoši plānošanas līmenim nodrošina attiecīgā valsts institūcija,
plānošanas reģions vai vietējā pašvaldība saskaņā ar normatīvajiem aktiem, kuros
noteiktas prasības sabiedrības līdzdalības organizēšanai.
6.pants.
Teritorijas attīstības plānošanas līmeņi un dokumenti
(1) Teritorijas attīstības
plānošanu īsteno, izstrādājot šādus savstarpēji saskaņotus un hierarhiski
pakārtotus teritorijas attīstības plānošanas dokumentus:
1) nacionālajā līmenī – Latvijas ilgtspējīgas attīstības
stratēģiju un Nacionālo attīstības
plānu;
2) reģionālajā līmenī – plānošanas reģiona attīstības
programmu;
3) vietējā līmenī – vietējās pašvaldības attīstības
stratēģiju, attīstības programmu, teritorijas plānojumu, lokālplānojumu,
aizsargjoslu plānu un detālplānojumu.
(2)
Visos teritorijas attīstības plānošanas līmeņos var izstrādāt tematiskos
plānojumus, kuru darbības termiņu nosaka institūcija, kas izstrādā tematisko
plānojumu.
(3)
Visos teritorijas attīstības plānošanas līmeņos, izstrādājot teritorijas
attīstības plānošanas dokumentus, nodrošina stratēģisko ietekmes uz vidi
novērtējumu, ja tas nepieciešams saskaņā ar normatīvo aktu prasībām par ietekmes
uz vidi novērtējumu.
7.pants. Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēma
(1) Teritorijas attīstības plānošanas
informācijas sistēmas mērķis ir nodrošināt visu plānošanas līmeņu teritorijas
attīstības plānošanas dokumentu un ar teritorijas plānošanu saistītas
informācijas uzkrāšanu, apstrādi un publisku pieejamību. Citu valsts
informācijas sistēmu datus, kas izmantoti teritorijas attīstības plānošanas
dokumentu izstrādei, teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēma
neuzkrāj.
(2)
Teritorijas attīstības plānošanas informācijas sistēmas pārzinis ir par
teritorijas attīstības plānošanu atbildīgā ministrija, kas nodrošina sistēmas
uzturēšanu.
(3) Teritorijas attīstības plānošanas
informācijas sistēmā ievietotie teritorijas attīstības plānošanas dokumenti ir
publiski pieejami bez maksas, izņemot datus, kuru pieejamība ir ierobežota
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par komercnoslēpumu un datu
aizsardzību.
(4) No
teritorijas
attīstības plānošanas informācijas sistēmas
lejupielādētas ģeotelpisko datu kopas vai tādas ģeotelpisko datu kopas, kurām ir
tieša piekļuve no citām informācijas sistēmām, izmanto atbilstoši ģeotelpisko
datu kopas turētāja noteiktajiem izmantošanas noteikumiem.
II
nodaļa
Publisko
institūciju kompetence teritorijas attīstības plānošanas
jomā
8.pants.
Ministru kabineta kompetence
Ministru
kabinets:
1) nosaka Nacionālā attīstības
plāna
izstrādes, ieviešanas un uzraudzības kārtību;
2) apstiprina nacionālā līmeņa tematiskos
plānojumus;
3) nosaka vietējā līmeņa teritorijas attīstības
plānošanas dokumentu saturu, izstrādes un sabiedriskās apspriešanas kārtību,
līgumā par detālplānojuma izstrādi un finansēšanu iekļaujamos
nosacījumus;
4) nosaka prasības vietējās pašvaldības teritorijas
plānojuma, lokālplānojuma un detālplānojuma izstrādātāja izglītībai un
kvalifikācijai;
5) nosaka vispārīgās prasības vietējā līmeņa teritorijas
attīstības plānošanai, ietverot prasības vienotai funkcionālā zonējuma
klasifikācijai, teritorijas izmantošanai un apbūvei;
6) nosaka teritorijas izmantošanas veidu
klasifikāciju;
7) nosaka teritorijas
attīstības plānošanas informācijas sistēmas izveides, darbības, tai
nepieciešamās informācijas iegūšanas, apstrādes un izplatīšanas kārtību un teritorijas attīstības plānošanas informācijas
sistēmas datu saturu, kā arī datu apmaiņas kārtību ar citām valsts
informācijas sistēmām;
8) nosaka par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgo
ministriju.
9.pants. Nacionālās attīstības padomes
kompetence
Nacionālā attīstības padome koordinē un izvērtē nacionālā un reģionālā līmeņa teritorijas
attīstības plānošanas dokumentus, sekmējot to savstarpējo saskaņotību un
koordināciju ar nacionālā līmeņa politikas plānošanas
dokumentiem.
10.pants. Par teritorijas attīstības plānošanu
atbildīgās ministrijas kompetence
Par
teritorijas attīstības plānošanu atbildīgā ministrija:
1)
koordinē Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijas un Nacionālā attīstības
plāna izstrādi, izstrādā jūras telpisko plānojumu un citus tematiskos plānojumus
atbilstoši savai kompetencei;
2)
metodiski vada un pārrauga teritorijas attīstības plānošanu reģionālajā un
vietējā līmenī;
3)
sniedz atzinumus par plānošanas reģionu attīstības programmu projektu atbilstību
Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijai, Nacionālajam attīstības plānam un
normatīvo aktu prasībām;
4)
izvērtē vietējo pašvaldību teritorijas plānojumu un lokālplānojumu atbilstību
normatīvajiem aktiem – pēc savas iniciatīvas vai gadījumā, ja tas nepieciešams
šā likuma 25. un 26.pantā minēto darbību veikšanai;
5)
nodrošina teritorijas attīstības plānošanas
informācijas sistēmas darbību.
11.pants. Nozaru ministriju
kompetence
(1)
Nozaru ministrijas sagatavo priekšlikumus valsts interešu teritoriju noteikšanai
un, ja nepieciešams, izstrādā tematiskos plānojumus.
(2)
Nozaru ministrijas sadarbojas ar valsts un pašvaldību institūcijām un nodrošina
informācijas sniegšanu vai nosacījumu izvirzīšanu visu līmeņu teritorijas
attīstības plānošanas dokumentu izstrādei.
12.pants. Plānošanas reģiona
kompetence
Plānošanas
reģions:
1)
izstrādā un apstiprina plānošanas reģiona attīstības programmu, kā arī koordinē
un uzrauga tās īstenošanu;
2)
sniedz priekšlikumus nacionālā līmeņa attīstības plānošanas dokumentu izstrādei
un koordinē nacionālo un reģionālo interešu saskaņošanu ar vietējām
pašvaldībām;
3)
sniedz atzinumus par vietējo pašvaldību attīstības stratēģiju un attīstības
programmu projektu atbilstību plānošanas reģionu teritorijas attīstības
plānošanas dokumentiem un normatīvo aktu prasībām.
13.pants. Vietējās pašvaldības
kompetence
(1)
Vietējā pašvaldība izstrādā un apstiprina vietējās pašvaldības attīstības
stratēģiju, attīstības programmu, teritorijas plānojumu, lokālplānojumus,
detālplānojumus, tematiskos plānojumus un aizsargjoslu plānu.
(2)
Vietējā pašvaldība koordinē un uzrauga vietējās pašvaldības attīstības
stratēģijas, teritorijas plānojuma, lokālplānojumu, detālplānojumu, tematisko
plānojumu un attīstības programmas īstenošanu.
14.pants.
Plānošanas reģiona un vietējās pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas
dokumentu izstrādes finansēšana
(1) Plānošanas reģions īsteno teritorijas attīstības
plānošanas funkciju atbilstoši finansējumam, kas valsts budžetā kārtējam gadam
paredzēts plānošanas reģiona atbalstam.
(2) Vietējā pašvaldība savā budžetā paredz līdzekļus
teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādei.
(3) Detālplānojuma izstrādi
un īstenošanu finansē tā ierosinātājs, par to noslēdzot līgumu ar vietējo
pašvaldību, ja detālplānojuma ierosinātājs nav pati pašvaldība. Pašvaldība var
piedalīties detālplānojuma līdzfinansēšanā normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
15.pants.
Teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādei nepieciešamo datu un
informācijas sniegšana
(1) Visu veidu teritorijas attīstības plānošanas
dokumentu izstrādei valsts institūcijas un iestādes bez maksas sniedz valsts,
reģiona vai vietējās pašvaldības institūcijām nepieciešamo informāciju un datus,
kurus minētās valsts institūcijas un iestādes sagatavo un uztur par valsts
budžeta līdzekļiem, izņemot
detālplānojuma izstrādei nepieciešamo informāciju un datus, ja detālplānojuma ierosinātājs nav valsts
institūcija vai vietējā pašvaldība.
(2) Ģeotelpisko datu
kopas izmanto visu veidu teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādei
atbilstoši ģeotelpisko datu kopas turētāja noteiktajiem izmantošanas
noteikumiem.
(3) Ja ģeotelpisko datu
kopas veidošanai un uzturēšanai nepieciešamais finansējums nav nodrošināts no
valsts vai pašvaldību budžeta līdzekļiem, šādu ģeotelpisko datu kopu izmanto
(tajā skaitā nodrošinot tiešu piekļuvi) par maksu atbilstoši ģeotelpisko datu
kopas turētāja maksas pakalpojumu cenrādim.
III nodaļa
Teritorijas attīstības plānošana nacionālā
līmenī
16.pants. Latvijas
ilgtspējīgas attīstības stratēģija un Nacionālais attīstības plāns
Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģiju un Nacionālo
attīstības plānu izstrādā normatīvajos aktos noteiktajā
kārtībā.
17.pants. Jūras telpiskais plānojums
(1)
Jūras telpiskais plānojums ir nacionālā līmeņa ilgtermiņa tematiskais plānojums,
kas nosaka teritoriju izmantošanu teritoriālajos ūdeņos, kontinentālajā šelfā un
ekskluzīvajā ekonomiskajā zonā, ņemot vērā sauszemes daļu, kas funkcionāli ir
saistīta ar teritoriālajiem ūdeņiem, saskaņojot dažādu nozaru intereses
teritoriālo ūdeņu, kontinentālā šelfa un ekskluzīvās ekonomiskās zonas
izmantošanā.
(2)
Jūras telpiskā plānojuma izstrādi organizē par teritorijas attīstības plānošanu
atbildīgā ministrija sadarbībā ar nozaru ministrijām un vietējām pašvaldībām,
kuru administratīvā teritorija robežojas ar teritoriālajiem
ūdeņiem.
18.pants. Valsts interešu
teritoriju un objektu noteikšana
(1) Priekšlikumu par valsts interešu teritorijas vai
objekta izvietojumu sagatavo nozares ministrija, kuras kompetencē ir konkrētā
plānojamā valsts interešu objekta un tam nepieciešamās teritorijas izveidošana,
sadarbībā ar vietējām pašvaldībām. Priekšlikumā ietver vietas izvēles pamatojumu
un ietekmes uz vidi novērtējuma rezultātus, ja tāds ir nepieciešams saskaņā ar
normatīvo aktu prasībām.
(2) Ja netiek piemērots ietekmes uz vidi novērtējums,
atbildīgā nozares ministrija Ministru kabineta noteiktā kārtībā organizē
sabiedrības informēšanu par priekšlikumu.
(3) Ministru kabinets izdod noteikumus par valsts
interešu teritorijas vai objekta izveidošanas kārtību un nosaka valsts interešu
teritorijas vai objekta un tā uzturēšanai nepieciešamās teritorijas izmantošanas
nosacījumus, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
IV nodaļa
Teritorijas
attīstības plānošana reģionālā līmenī
19.pants. Plānošanas reģiona
attīstības programma
(1) Plānošanas reģiona attīstības programmu izstrādā
atbilstoši Nacionālajam attīstības plānam, izvērtējot attiecīgajā plānošanas
reģionā ietilpstošo vietējo pašvaldību attīstības programmas, kā arī to
plānošanas reģionu attīstības programmas, ar kuriem robežojas attiecīgais
plānošanas reģions.
(2) Plānošanas reģiona attīstības programmā ietver
pašreizējās situācijas analīzi, tendences un prognozes, nosaka vidēja termiņa
prioritātes un pasākumu kopumu to īstenošanai, attīstības programmas īstenošanas
uzraudzības kārtību un informāciju par attīstības programmas izstrādes
procesu.
(3) Plānošanas reģiona attīstības programmu apstiprina
ar plānošanas reģiona attīstības padomes lēmumu.
V nodaļa
Teritorijas
attīstības plānošana vietējās pašvaldības līmenī
20.pants. Vietējās pašvaldības teritorijas attīstības
plānošanas dokumenti
Vietējai pašvaldībai ir šādi
savstarpēji pakārtoti un saistīti teritorijas attīstības plānošanas dokumenti,
kurus izstrādā, ievērojot augstāka līmeņa teritorijas attīstības plānošanas
dokumentus:
1) vietējās pašvaldības
attīstības stratēģija;
2) vietējās pašvaldības
attīstības programma;
3) vietējās pašvaldības
teritorijas
plānojums;
4) aizsargjoslu plāns;
5) lokālplānojumi (ja
nepieciešami);
6) detālplānojumi (ja
nepieciešami);
7) tematiskie plānojumi (ja
nepieciešami).
21.pants. Vietējās pašvaldības attīstības
stratēģija
(1) Vietējās pašvaldības
attīstības stratēģiju izstrādā visai pašvaldības teritorijai ne mazāk kā 12
gadiem, ņemot vērā nacionālā līmeņa un attiecīgā plānošanas reģiona
teritorijas attīstības plānošanas dokumentus, pēc iespējas saskaņojot minēto
dokumentu darbības termiņu. Vietējās pašvaldības attīstības stratēģijā definē vietējās
pašvaldības ilgtermiņa attīstības redzējumu, mērķus un prioritātes, apraksta un
grafiski attēlo telpiskās attīstības perspektīvu.
(2)
Telpiskās attīstības perspektīvā nosaka un vispārīgā veidā grafiski attēlo
vietējās pašvaldības telpisko struktūru (apdzīvojuma struktūru, transporta
infrastruktūru, galvenos inženiertīklus, galvenās funkcionālās telpas un citus
elementus).
(3) Vietējās pašvaldības
attīstības stratēģijas uzdevums ir noteikt
galvenās vadlīnijas teritorijas attīstībai un izmantošanai, publiskās infrastruktūras attīstībai, kā arī
teritorijas plānojumu, lokālplānojumu un detālplānojumu izstrādei.
(4) Vietējās pašvaldības attīstības stratēģiju
apstiprina ar pašvaldības domes lēmumu.
22.pants.
Vietējās pašvaldības attīstības
programma
(1) Vietējās pašvaldības attīstības programmu izstrādā
saskaņā ar vietējās pašvaldības attīstības stratēģiju un attiecīgā plānošanas
reģiona attīstības programmu, izvērtējot to vietējo pašvaldību attīstības
programmas, ar kurām robežojas attiecīgā vietējā
pašvaldība.
(2) Vietējās pašvaldības attīstības programmā ietver
pašreizējās situācijas analīzi, tendences un prognozes, vidēja termiņa
prioritātes, rīcības plānu, attīstības programmas īstenošanas uzraudzības
kārtību un informāciju par attīstības programmas izstrādes
procesu.
(3) Vietējās pašvaldības attīstības programmu apstiprina
ar pašvaldības domes lēmumu.
23.pants. Vietējās pašvaldības teritorijas
plānojums
(1) Vietējās pašvaldības teritorijas plānojums ir
vietējās pašvaldības ilgtermiņa teritorijas attīstības plānošanas dokuments, ko
izstrādā vietējā pašvaldība
visai administratīvajai teritorijai ne mazāk kā 12 gadiem,
ievērojot augstāka līmeņa teritorijas attīstības plānošanas dokumentus un
vietējās pašvaldības attīstības stratēģiju.
(2) Vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā
nosaka funkcionālo zonējumu, transporta un inženiertehnisko infrastruktūru,
teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumus, kā arī citus teritorijas
izmantošanas nosacījumus un aprobežojumus.
(3) Pašvaldības lauku teritorijai (teritorija ārpus
pilsētām un ciemiem) var neizstrādāt funkcionālo zonējumu. Šādā gadījumā,
pieņemot lēmumu par teritorijas izmantošanu, pašvaldība pamatojas uz augstāka
līmeņa teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem, vietējās pašvaldības
attīstības stratēģiju un aktualizētās topogrāfiskās kartes informāciju,
ievērojot normatīvos aktus, kas nosaka vispārīgās prasības vietējo pašvaldību
teritorijas plānošanai un apbūvei.
(4) Vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumā paredzētā funkcionālā
zonējuma, kā arī teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu izmaiņas
normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā noformē kā vietējās pašvaldības
teritorijas plānojuma grozījumus.
(5) Ja spēkā stājas jauni
normatīvie akti ar augstāku juridisko spēku, kas ir saistīti ar vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumā ietveramo informāciju, vietējā pašvaldība
izvērtē nepieciešamību izdarīt grozījumus tās teritorijas plānojumā. Ja vietējā
pašvaldība neizdara grozījumus tās teritorijas plānojumā, pretrunu gadījumā
piemēro tā normatīvā akta prasības, kuram ir augstāks juridiskais
spēks.
24.pants. Lokālplānojums
(1) Lokālplānojums ir ilgtermiņa teritorijas attīstības
plānošanas dokuments, kuru pašvaldība izstrādā pēc savas iniciatīvas ne mazāk kā
12 gadiem kāda specifiska plānošanas uzdevuma (problēmas) lokālam
risinājumam un teritorijas plānojuma detalizācijai vietējās pašvaldības
administratīvās teritorijas daļai (pilsētas, ciema vai lauku teritorijas daļai).
Lokālplānojumu izmanto par pamatu tālākai detalizētai plānošanai un
būvprojektēšanai.
(2) Lokālplānojumu var
izstrādāt lauku teritorijas daļai, kurai ar vietējās pašvaldības teritorijas
plānojumu nav noteikts funkcionālais zonējums, ievērojot vietējās pašvaldības attīstības
stratēģiju.
(3) Lokālplānojumā paredzētā funkcionālā zonējuma, kā arī
teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu izmaiņas normatīvajos aktos
noteiktajā kārtībā noformē kā grozījumus lokālplānojumā.
(4) Ja spēkā stājas jauni
normatīvie akti ar augstāku juridisko spēku, kas ir saistīti ar lokālplānojumā
ietveramo informāciju, vietējā pašvaldība izvērtē nepieciešamību izdarīt
grozījumus lokālplānojumā. Ja vietējā pašvaldība neizdara grozījumus
lokālplānojumā, pretrunu gadījumā piemēro tā normatīvā akta prasības, kuram ir
augstāks juridiskais spēks.
25.pants.
Vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma un lokālpānojuma apstiprināšanas un
spēkā stāšanās kārtība
(1) Vietējās pašvaldības
teritorijas plānojumu un lokālplānojumu vietējās pašvaldības dome apstiprina ar
pašvaldības saistošajiem noteikumiem. Paziņojumu par
teritorijas plānojuma un lokālplānojuma apstiprināšanu ar saistošajiem
noteikumiem vietējā pašvaldība divu nedēļu laikā pēc apstiprināšanas publicē
laikrakstā "Latvijas Vēstnesis", vietējā laikrakstā un ievieto pašvaldības
mājaslapā internetā, kā arī nosūta vietējās pašvaldības lēmumu par saistošo
noteikumu apstiprināšanu par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgajai
ministrijai, kura ievieto to savā mājaslapā internetā.
(2) Triju mēnešu laikā pēc šā panta
pirmajā daļā minētā paziņojuma publicēšanas laikrakstā "Latvijas Vēstnesis"
ikvienai personai ir tiesības iesniegt par teritorijas attīstības plānošanu
atbildīgajam ministram sūdzību par vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu,
lokālplānojumu vai to daļu.
Ja ir saņemta
sūdzība par vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu, lokālplānojumu vai to
daļu, par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgā ministrija par sūdzību
informē vietējo pašvaldību.
(3) Par teritorijas
attīstības plānošanu atbildīgais ministrs divu mēnešu laikā pēc šā panta otrajā
daļā minētās sūdzības saņemšanas izdod rīkojumu, kas aptur to saistošo noteikumu
spēkā stāšanos, ar kuriem apstiprināts vietējās pašvaldības teritorijas
plānojums vai lokālplānojums, vai pieņem lēmumu par atteikumu izdot minēto
rīkojumu.
(4) Ja par teritorijas
attīstības plānošanu atbildīgais ministrs ir izdevis šā panta trešajā daļā
minēto rīkojumu, vietējās pašvaldības domes priekšsēdētājs divu nedēļu laikā pēc
rīkojuma spēkā stāšanās sasauc vietējās
pašvaldības domes ārkārtas sēdi, kurā dome lemj par saistošo noteikumu vai to
daļas atcelšanu vai par vēršanos Satversmes tiesā.
(5) Ja šā panta otrajā daļā noteiktajā
termiņā par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgais ministrs nav saņēmis
sūdzību par teritorijas plānojumu vai lokālplānojumu, vietējā pašvaldība divu
nedēļu laikā publicē laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" paziņojumu par vietējās
pašvaldības teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma spēkā stāšanos. Saistošie
noteikumi, ar kuriem apstiprināts teritorijas plānojums vai lokālplānojums,
stājas spēkā nākamajā dienā pēc paziņojuma publicēšanas laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis".
26.pants. Teritorijas plānojuma un lokālplānojuma
darbības apturēšanas kārtība
(1) Ja konstatēti
teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma izstrādes procedūras pārkāpumi vai
neatbilstība normatīvo aktu prasībām, par teritorijas attīstības plānošanu
atbildīgais ministrs pēc šā likuma 25.panta otrajā daļā minētā termiņa
notecējuma, bet ne vēlāk kā sešu mēnešu laikā pēc teritorijas plānojuma vai
lokālplānojuma spēkā stāšanās ir tiesīgs izdot rīkojumu par to saistošo
noteikumu (vai to daļas) apturēšanu, ar kuriem apstiprināts teritorijas
plānojums vai lokālplānojums.
(2) Ja par teritorijas
attīstības plānošanu atbildīgais ministrs ir izdevis šā panta pirmajā daļā
minēto rīkojumu, vietējās pašvaldības domes
priekšsēdētājs divu nedēļu laikā pēc rīkojuma spēkā stāšanās
sasauc pašvaldības domes ārkārtas sēdi, kurā dome lemj par saistošo noteikumu
vai to daļas atcelšanu vai par vēršanos Satversmes tiesā.
(3) Šā panta pirmajā daļā
minētais rīkojums aptur teritorijas plānojuma vai
lokālplānojuma darbību rīkojumā norādītajā daļā līdz dienai, kad stājas spēkā
vietējās pašvaldības domes lēmums par saistošo noteikumu (vai to daļas)
atcelšanu vai Satversmes tiesas spriedums.
27.pants. Detālplānojums
(1) Detālplānojums ir detalizēts vietējās pašvaldības
teritorijas plānojums, ko izstrādā, lai noteiktu prasības konkrētu zemes vienību
izmantošanai un apbūves parametriem, kā arī precizētu nekustamo īpašumu robežas
un aprobežojumus.
(2) Atbilstoši mēroga noteiktībai detālplānojumā
detalizē un konkretizē teritorijas plānojuma vai lokālplānojuma funkcionālajā
zonējumā noteiktos teritorijas izmantošanas veidus, aprobežojumus, nosakot
prasības katras zemes vienības teritorijas izmantošanai un apbūvei.
(3)
Detālplānojuma detalizācijas pakāpi, ņemot vērā izstrādes pamatojumu, nosaka
vietējā pašvaldība darba uzdevumā. Ja darba uzdevums to paredz, detālplānojuma
izstrādi var apvienot ar būvprojektēšanu, iekļaujot detālplānojumā
būvprojektu un
nodrošinot sabiedriskās apspriešanas procedūru atbilstoši normatīvajiem aktiem,
kuri nosaka detālplānojuma izstrādes kārtību.
(4)
Pilsētās un ciemos detālplānojumu izstrādā pirms jaunas būvniecības uzsākšanas
vai zemes vienību sadalīšanas, ja tā rada nepieciešamību pēc kompleksiem
risinājumiem, izņemot gadījumus, kas noteikti citos normatīvajos aktos. Lauku
teritorijai detālplānojumu izstrādā normatīvajos aktos noteiktajos
gadījumos.
(5)
Detālplānojumu var izstrādāt pašvaldības lauku teritorijas daļai, kurā nav
noteikts funkcionālais zonējums. Šādā gadījumā vietējā pašvaldība atbilstoši
vietējās pašvaldības attīstības stratēģijai izvirza detālplānojuma darba
uzdevumā prasības un nosacījumus, ievērojot augstāka līmeņa teritorijas
attīstības plānošanas dokumentos ietvertos nosacījumus,
normatīvo aktu prasības un konkrētās situācijas
specifiku.
28.pants. Detālplānojuma īstenošanas
kārtība
(1) Detālplānojumu īsteno saskaņā ar līgumu,
kas noslēgts starp vietējo pašvaldību un
detālplānojuma izstrādes ierosinātāju un ir detālplānojuma neatņemamā
sastāvdaļa. Līgumā iekļauj prasības par:
1) ēku būvdarbu uzsākšanu tikai pēc ielu, ceļu un
galveno inženierkomunikāciju izbūves līdz pievadiem zemes
vienībām;
2) detālplānojuma teritorijas un publiskās
infrastruktūras apsaimniekošanu;
3) izbūves kārtām un to secību.
(2) Vietējā pašvaldība var noteikt termiņu, ne īsāku par
diviem gadiem, kurā ir jāuzsāk detālplānojuma īstenošana – detālplānojuma
teritorijas izbūve
(izmantošana) atbilstoši detālplānojuma risinājumam un noteiktajām prasībām. Zemes vienību sadalīšana vai
apvienošana saskaņā ar detālplānojumu nav uzskatāma par detālplānojuma
īstenošanu.
(3) Ja detālplānojuma īstenošana nav uzsākta vietējās
pašvaldības noteiktajā termiņā, bet detālplānojuma risinājumi atbilst vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumam, lokālplānojumam vai citu normatīvo aktu
prasībām, vietējā pašvaldība detālplānojuma īstenošanas termiņu var pagarināt.
(4) Ja vietējā pašvaldība nepagarina detālplānojuma
īstenošanas uzsākšanas termiņu, detālplānojums zaudē
spēku.
29.pants.
Detālplānojuma apstiprināšanas un pārsūdzēšanas
kārtība
(1) Vietējā pašvaldība detālplānojumu apstiprina
administratīvā akta veidā. Paziņojumu par detālplānojuma apstiprināšanu vietējā
pašvaldība divu nedēļu laikā publicē vietējā laikrakstā, laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" un pašvaldības mājaslapā internetā, un tajā norāda, kur var
iepazīties ar detālplānojumu.
(2) Detālplānojumu Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā var pārsūdzēt administratīvajā tiesā mēneša laikā pēc tam, kad lēmums par
detālplānojuma apstiprināšanu publicēts laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis".
(3) Līdz pārsūdzēšanas termiņa beigām vietējā pašvaldība nav tiesīga pieņemt lēmumus saistībā
ar detālplānojuma īstenošanu.
(4) Detālplānojuma
pārsūdzēšana aptur detālplānojuma darbību līdz tiesas sprieduma spēkā stāšanās
dienai.
30.pants. Tematiskie plānojumi
(1) Vietējā pašvaldība, ja nepieciešams, var izstrādāt
tematiskos plānojumus, kurus apstiprina ar pašvaldības domes
lēmumu.
(2) Vietējā līmeņa tematiskos plānojumus ņem vērā,
izstrādājot lokālplānojumus, detālplānojumus un veicot
būvprojektēšanu.
31.pants.
Aizsargjoslu plāns
(1) Vietējā pašvaldība izstrādā aizsargjoslu plānu, kurā
atbilstoši normatīvo aktu prasībām attēlo aizsargjoslas un objektus, ap kuriem
tās noteiktas. To var izstrādāt vienlaikus ar teritorijas plānojumu. Baltijas
jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjoslu attēlo arī vietējās
pašvaldības teritorijas plānojumā.
(2) Aizsargjoslu plānu apstiprina ar vietējās
pašvaldības saistošajiem noteikumiem.
32.pants.
Vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, lokālplānojuma un detālplānojuma
izstrādātājs
Vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu,
lokālplānojumu un detālplānojumu ir tiesīgas izstrādāt fiziskas personas, kuras
ieguvušas atbilstošu izglītību un kuru kvalifikācija atbilst normatīvo aktu
prasībām, un juridiskas personas, kuras nodarbina minētās fiziskās personas.
Pārejas
noteikumi
1. Ar šā likuma spēkā stāšanos spēku zaudē Teritorijas
plānošanas likums (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs,
2002, 13.nr.; 2003, 10.nr.; 2005, 5.nr.; 2007, 10., 24.nr.; 2008, 24.nr.; 2010,
40.nr.).
2. Plānošanas reģioni īsteno tiem šajā likumā noteiktos
uzdevumus teritorijas attīstības plānošanā, ievērojot Reģionālās attīstības
likumā noteikto plānošanas reģionu kompetenci.
3. Ministru kabinets:
1) līdz 2012.gada 1.jūnijam izdod šā likuma 8.panta 1.,
3. un 5.punktā minētos Ministru kabineta noteikumus;
2) līdz 2012.gada 30.decembrim izdod šā likuma 8.panta
4., 6. un 7.punktā minētos Ministru kabineta noteikumus;
3) reizi piecos gados izvērtē šā likuma 18.panta
trešajā daļā minētajos Ministru kabineta noteikumos ietvertos nosacījumus un, ja
nepieciešams, sagatavo grozījumus normatīvajā aktā.
4. Šā likuma 17.pantā minētā Jūras telpiskā plānojuma
izstrādi uzsāk ne vēlāk kā līdz 2014.gada 1.janvārim. Līdz Jūras telpiskā
plānojuma spēkā stāšanās brīdim lēmumus par teritoriālo ūdeņu, kontinentālā
šelfa un ekskluzīvās ekonomiskās zonas izmantošanu pieņem Ministru kabinets, ja
normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
5. Līdz vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma
apstiprināšanai, kas izstrādāts šajā likumā noteiktajā kārtībā, attiecīgajā
vietējās pašvaldības teritorijas daļā paliek spēkā vietējās pašvaldības
teritorijas plānojums, kas apstiprināts līdz šā likuma spēkā stāšanās
brīdim.
6. Uz valsts interešu teritorijām, kas izveidotas līdz
šā likuma spēkā stāšanās brīdim un ko nepieciešams apstiprināt ar šā likuma
18.panta trešajā daļā minētajiem Ministru kabineta noteikumiem, neattiecas šā
likuma 18.panta pirmajā un otrajā daļā minētie nosacījumi.
7. Plānošanas reģionu un vietējo pašvaldību attīstības
programmu izstrādi, kas uzsākta līdz šā likuma spēkā stāšanās brīdim, pabeidz
atbilstoši to normatīvo aktu prasībām, kas bija spēkā, uzsākot minēto attīstības
programmu izstrādi.
8. Vietējās pašvaldības un plānošanas reģioni līdz
2013.gada
1.janvārim nodrošina attīstības programmu atbilstību šā likuma
prasībām.
9. Ja uz šā likuma spēkā stāšanās brīdi vietējās
pašvaldības teritorijas plānojums (vai grozījumi teritorijas plānojumā) ir
izstrādes procesā, vietējā pašvaldība pieņem lēmumu, kurā nosaka normatīvos
aktus, saskaņā ar kuriem vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma (vai
grozījumu teritorijas plānojumā) izstrāde ir pabeidzama.
10. Detālplānojumu izstrāde, kas uzsākta pirms šā likuma
spēkā stāšanās, ir pabeidzama atbilstoši to normatīvo aktu prasībām, kas bija
spēkā detālplānojumu izstrādes uzsākšanas brīdī, bet ne vēlāk kā līdz 2012.gada
1.jūnijam. Uzsāktie detālplānojumi ir apstiprināmi, ievērojot šā likuma 29.pantā
minētos nosacījumus.
11. Detālplānojumus, kuri apstiprināti ar saistošajiem
noteikumiem, vietējā pašvaldība ir tiesīga atcelt, pieņemot saistošos noteikumus
par detālplānojuma atcelšanu, ievērojot šā likuma 29.panta trešajā daļā minētos
nosacījumus.
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs
R.Vējonis
Likumprojekta "Teritorijas attīstības plānošanas likums"
sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojums (anotācija)
I. Tiesību akta projekta
izstrādes nepieciešamība |
1. |
Pamatojums |
Ministru
kabineta 2009.gada
15.jūlija rīkojuma Nr.474 "Par Telpiskās plānošanas sistēmas
attīstības koncepciju" (turpmāk – rīkojums Nr.474)
3.punkts. |
2. |
Pašreizējā
situācija un problēmas |
1.
Šobrīd attīstības plānošanas
jautājumus regulē trīs likumi:
1.1.
Attīstības plānošanas sistēmas likums,
kas nosaka vispārējus attīstības plānošanas sistēmas
pamatprincipus;
1.2.
Reģionālās attīstības likums, kas
nosaka plānošanas reģionu kompetenci, nosauc teritorijas attīstības
plānošanas dokumentus, tai skaitā, plānošanas reģionu un vietējo
pašvaldību attīstības programmas;
1.3.
Teritorijas plānošanas likums, kas
nosauc teritorijas plānošanas līmeņus un dokumentus valstī.
Atbilstoši minētajam vieni un tie paši
jautājumi tiek regulēti trijos atsevišķos likumos. Līdz ar to, nepieciešams pēc iespējas novērst
normu pārklāšanos. Likumprojektā "Teritorijas attīstības plānošanas
likums" būs jāietver detalizētas normas par teritorijas attīstības
plānošanu, jo Attīstības plānošanas sistēmas likums satur attīstības
plānošanas sistēmas, kas ietver politikas plānošanu un teritorijas
attīstības plānošanu, vispārējo regulējumu. Savukārt, veicot grozījumus
Reģionālas attīstības likumā, būs jāsvītro normas, kas attiecas uz
teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem. Likumprojektā
detalizējot Attīstības
plānošanas sistēmas likuma un Reģionālas attīstības likuma normas,
netiek paredzētas jaunas funkcijas un uzdevumi plānošanas
reģioniem. Likumprojekts samazina plānošanas reģionu līmenī izstrādājamo
teritorijas attīstības plānošanas dokumentu skaitu.
2. Administratīvi teritoriālās
reformas rezultātā ir izveidotas 109 novada pašvaldības un deviņas
republikas pilsētu pašvaldības. Spēkā esošā teritorijas plānošanas sistēma
darbojas neefektīvi apvienotajās vietējās pašvaldības un rada papildus
izdevumus un administratīvo resursu patēriņu. Līdz ar to, ir nepieciešams
jauns tiesiskais regulējums, kas ļautu jaunajām vietējām pašvaldībām
efektīvi un kvalitatīvi plānot savu attīstību.
Šobrīd ir noteikts, ka vietējā
pašvaldība izstrādā teritorijas plānojumu visai administratīvajai
teritorijai. Teritorijas plānojuma izstrādei izmanto topogrāfisko karti ne
vecāko par pieciem gadiem, mērogā M 1: 10 000, atsevišķām teritorijas
daļām M 1: 5000 vai M 1: 2000. Šāda teritorijas plānojuma izstrāde,
izmantojot karti ar mērogu M 1:10 000, piemēram, Gulbenes novadam rada
ievērojamus izdevumus kartogrāfiskajām materiāla
izstrādei.
Savukārt šobrīd daudzos gadījumos
notiek nevis pārdomāta un ilgtspējīga teritorijas plānošana, bet
teritorijas plānotās (atļautās) izmantošanas noteikšana atbilstoši
nekustamo īpašumu īpašnieku vēlmēm, kas var kalpot tikai īstermiņa
mērķiem. Lai vietējās pašvaldības teritoriju būtu iespējams attīstīt
ilgtermiņā, ir nepieciešams noteikt ilgtermiņa prioritātes un mērķus
visai vietējās pašvaldības teritorijai, uz kā pamata izvirzīt
konkrētos uzdevumus.
3.
Problēmas rada teritorijas plānojumu pārāk sīka detalizācija pakāpe, kā
rezultātā nepieciešama bieža teritorijas plānojumu grozīšana un papildus
administratīvo un finanšu resursu izlietošana. Tāpat vietējo pašvaldību
teritorijas plānojumi satur informāciju, kas jau ir noteikta ar citiem
normatīvajiem aktiem, un būtu izmantojamā kā informācija plānošanai, nevis
teritorijas plānojumā atspoguļojamā informācija (piemēram, īpaši
aizsargājamās dabas teritorijas, aizsargjoslas, kuru platums ir noteikts
ar Aizsargjoslu likuma normām u.c.).
4.
Spēkā esošajos normatīvajos aktos nav noteikts termiņš, cik ilgā laikā
reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs ir tiesīgs apturēt
teritorijas plānojuma darbību ar savu rīkojumu. Kā norādīts Satversmes
tiesas 2007.gada
26.aprīļa spriedumā lietā Nr.2006-38-03 šāda termiņa trūkums
varētu nonākt pretrunā ar tiesiskās stabilitātes principu, sevišķi
gadījumos, kad vietējās pašvaldības teritorijas plānojums tiek pārsūdzēts
ilgu laiku pēc tā pieņemšanas, bet citas personas ir paļāvušās uz tā
nemainīgumu un atbilstoši teritorijas plānojumam plānojušas savu rīcību.
Savukārt Satversmes tiesas 2008.gada 27.marta sprieduma lietā Nr.2007-17-05
secinājumu daļas 23.punktā norādīts, ka likumdevēja uzdevums ir noteikt
minēto tiesību taisnīgu līdzsvaru. Tāpēc Saeimai ir jāapsver iespēja
likumā noteikt termiņu, kādā par teritorijas attīstības plānošanu
atbildīgais ministrs var apturēt vietējās pašvaldības teritorijas
plānojumu.
5.
Šobrīd vietējās pašvaldības detālplānojumi tiek apstiprināti saistošo
noteikumu veidā. Satversmes tiesa norādīja, ka detālplānojumu izvērtēšana
ir Satversmes tiesai neraksturīga funkcija, un detālplānojums pēc savas
būtības līdzinās vispārējā rakstura administratīvajam aktam, nevis ārējam
normatīvajam aktam.
Gadījumā,
kad detālplānojums tiek apstiprināts ar saistošajiem noteikumiem,
detālplānojuma izstrādes process ir atzīstams par ārējā normatīvā akta
izstrādes procesu. Līdz ar to, detālplānojuma izstrādes ierosinātajam
nepastāv iespējas aizsargāt savas tiesiskās intereses detālplānojuma
izstrādes procesā līdzīgi, kā tās būtu, piemēram, būvniecības procesā, kas
ir administratīvais process. Šāds tiesiskās aizsardzības līdzekļu trūkums
nonāk pretrunā ar Satversmes 92.pantu.
6. Viena
no problēmām ir tas, ka normatīvajos aktos nav noteiktas prasības
personām, kas izstrādā teritorijas attīstības plānošanas dokumentus, tai
skaitā vietējās pašvaldības teritorijas plānojumus un detālplānojumus.
Rezultātā tiek izstrādāti nekvalitatīvi teritorijas plānojumi un
detālplānojumi un visa atbildība gulstas uz pašvaldību, nevis dokumenta
izstrādātājiem. |
3. |
Saistītie politikas ietekmes
novērtējumi un pētījumi |
|
4. |
Tiesiskā regulējuma mērķis un
būtība |
1. Salīdzinājumā ar
esošo plānošanas sistēmu likumprojekts neparedz jaunu obligāto teritorijas
attīstības plānošanas dokumentu izstrādi vietējo pašvaldību līmenī.
Vietējās pašvaldības attīstības stratēģija, kas esošajās attīstības
programmās ir kā atsevišķa sadaļa un teritorijas plānojuma paskaidrojuma
rakstā ietvertā informācija, tiek izdalīta kā atsevišķs dokuments.
Šobrīd
spēkā esošais normatīvais regulējums nosaka, ka teritorijas plānojuma
ietvaros var sagatavot tematiskās kartes. Likumprojekts paredz, ka
nepieciešamības gadījumā specifisku jautājumu risināšanai visos plānošanas
līmeņos var izstrādāt tematiskos plānojumus.
Nacionālajā līmenī šāds
tematiskais plānojums ir Jūras telpiskais plānojums. Tā mērķis ir saskaņot
dažādu nozaru intereses teritoriālo ūdeņu, kontinentālā šelfa un
ekskluzīvās ekonomiskās zonas izmantošanā, un tā nepieciešamība izriet no
Eiropas Savienības iniciatīvām, VASAB (par telpisko plānošanu un attīstību
atbildīgo ministru sadarbība Baltijas jūras reģionā) ministru deklarācijām
un Helsinku Konvencijas par Baltijas jūras reģiona jūras vides aizsardzību
Rīcības plāna.
2.
Likumprojekts "Teritorijas attīstības plānošanas likums" ir sagatavots ar
mērķi noteikt tiesisku regulējumu jaunai teritorijas attīstības plānošanas
sistēmai. Likumprojektā ir definēti visu līmeņu teritorijas attīstības
plānošanas dokumenti un to īss saturs.
3.
Likumprojektā ir paredzēts jauns teritorijas attīstības plānošanas
dokumenta veids – tematiskais plānojums, kuru nepieciešamības gadījumā var
izstrādāt visos plānošanas līmeņos specifisku jautājumu risināšanai
(piemēram, jūras telpiskais plānojums nacionālajā līmenī vai tematiskais
plānojums inženierkomunikāciju izvietojums vietējā pašvaldībā).
4.
Likumprojektā ir ietvertas normas par plānošanas reģiona un vietējās
pašvaldības attīstības programmām, kuras šobrīd ir regulētas ar Reģionālās
attīstības likuma normām. Ņemot vērā to, ka attīstības programma ir viens
no teritorijas attīstības plānošanas dokumentu veidiem, ir nepieciešams
tiesisko regulējumu paredzēt viena likuma ietvaros, attiecīgi veicot
grozījumus Reģionālās attīstības likumā, un svītrojot normas par
teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem.
5. Likumprojektā
paredzēts, ka nacionālajā līmenī var tikt noteiktas valsts interešu
teritorijas, kas ir nepieciešamas
sabiedrības interešu nodrošināšanai, valsts funkciju īstenošanai vai to
realizācijai nepieciešamo objektu izvietošanai. Priekšlikumus
minēto teritoriju izveidošanai sniegs attiecīgā nozares ministrija, bet
Ministru kabinets tos apstiprinās ar noteikumiem un noteikts to
izmantošanas nosacījumus. Valsts interešu teritorijas izveidošanā
paredzēts iesaistīt arī sabiedrību. Ja pirms valsts interešu teritorijas
izveides ir veikts ietekmes uz vidi novērtējums, tad šīs procedūras
ietvaros atbilstoši normatīvajiem aktiem tiek veiktas sabiedriskās
apspriešanas. Savukārt, ja ietekmes uz vidi novērtējums nav nepieciešams,
attiecīgajai nozares ministrijai būs jāveic sabiedrības informēšanas
pasākumi par valsts interešu teritorijas izveidi.
6. Atšķirībā no spēkā esošā
Teritorijas plānošanas likuma likumprojektā paredzēts, ka plānošanas
reģioni izstrādās, nevis teritorijas plānojumu, bet attīstības stratēģiju,
kas ir ilgtermiņa teritorijas attīstības plānošanas dokuments, kas nosaka
attiecīgā reģiona ilgtermiņa attīstības mērķus, prioritātes un telpiskās
attīstības perspektīvu. Turpmāk arī visām vietējām pašvaldībām būs
jāizstrādā attīstības stratēģija, lai apvienotajām pašvaldībām būtu
priekšstats par pašvaldības turpmāko attīstību.
7. Teritorijas plānojums
būs jāizstrādā visai pašvaldības teritorijai, bet to būs iespējams darīt
pa daļām. Tas nozīmē, ka novada pašvaldības varēs izstrādāt teritorijas
plānojumu dažādā laikā dažādām teritorijas daļām (atsevišķai pilsētai,
ciemam, pagastam, vai visai lauku teritorijai). Lauku teritorijā
pašvaldībai būs iespējams noteikt vienkāršotu funkcionālo zonējumu,
izmantojot aktualizētas topogrāfiskās kartes informāciju (valsts
pamatdatus, kurus uztur valsts aģentūra "Latvijas Ģeotelpiskās
informācijas aģentūra") un citu institūciju uzturētos datus (piemēram,
Lauku atbalsta dienesta uzturēto Lauku reģistra informāciju un
Vides aizsardzības
un reģionālās attīstības ministrijas pārziņā esošo informāciju par
ūdensobjektu teritorijām). Lauku teritoriju varēs apbūvēt,
ievērojot Ministru kabineta noteikumus, kuros noteiktas vispārīgas
prasības vietējo pašvaldību teritorijas plānošanai un apbūvei. Ja lauku
teritorijā būs nepieciešamība būvēt tādu objektu, kāds nav paredzēts
iepriekš minētajos Ministru kabineta noteikumos, tad būs nepieciešams
izstrādāt detālplānojumu, ievērojot vietējās pašvaldības attīstības
stratēģijā noteikto (piemēram, nevar izstrādāt detālplānojumu ražošanas
objektam, ja attīstības stratēģijā konkrētā pašvaldības teritorijas daļa
ir norādīta kā rekreācijas teritorija).
8..
Likumprojekts paredz, ka vietējā pašvaldība nepieciešamības gadījumā var
izstrādāt lokālplānojumu - teritorijas daļas plānojumu specifiska
plānošanas uzdevuma (problēmas) lokālam risinājumam un teritorijas
plānojuma detalizācijai. Lokālplānojumu varēs izstrādāt gan pilsētu un
ciemu, gan pašvaldības lauku teritorijas daļai. Gadījumos, ja lauku
teritorijai nebūs noteikts funkcionālais zonējums, ar lokālplānojumu to
varēs noteikt.
Lokālplānojumus vietējā
pašvaldība varēs izstrādāt pēc savas iniciatīvas, ja uzskatīs par
nepieciešamu veikt pilsētas vai ciema teritorijas plānojuma detalizāciju
(ja teritorijas plānojums ir vispārīgs) vai arī ar mērķi atrisināt
noteiktās problēmas (ielu tīkls, inženierkomunikāciju izvietojums
u.c.).
Gan
vietējās pašvaldības teritorijas plānojums, gan lokālplānojums ir
apstiprināmi pašvaldības saistošo noteikumu veidā.
9.
Likumprojektā ir noteikts, ka sūdzību par teritorijas attīstības plānošanu
atbildīgajam ministram par
apstiprināto vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu vai lokālplānojumu
var iesniegt triju mēnešu laikā no paziņojuma laikrakstā "Latvijas
Vēstnesis" par attiecīgo saistošos noteikumu apstiprināšanu
publicēšanas. Par
teritorijas attīstības plānošanu atbildīgajam ministram šāda veida
sūdzības būs jāizskata divu mēnešu laikā un jāpieņem lēmums par
rīkojuma, ar kuru tiek apturēta teritorijas plānojuma vai lokālplānojums
spēkā stāšanās, izdošanu. Tādā veidā tiks nodrošināta tiesiskās
stabilitātes principa ievērošana.
Gadījumā,
ja par teritorijas attīstības plānošanu atbildīgais ministrs izdos
rīkojumu par teritorijas plānojuma un lokālplānojuma apturēšanu,
teritorijas plānojums, lokālplānojums vai to atsevišķa daļa nestāsies
spēkā. Šādā gadījumā, vietējai pašvaldībai būs jāpieņem lēmums par
teritorijas plānojuma, lokālplānojuma vai to atsevišķas daļas atcelšanu,
vai par vēršanos Satversmes tiesā.
Par spēkā
stājušos teritorijas plānojumu un lokālplānojumu persona, kuras
konstitucionālas tiesības ir aizskartas ar teritorijas plānojumu vai
lokālplānojumu, varēs iesniegt konstitucionālo sūdzību Satversmes tiesā
sešu mēnešu laikā no saistošo noteikumu spēkā stāšanās brīža atbilstoši
Satversmes tiesas 19.3pantā noteiktajam. Kā arī par teritorijas attīstības
plānošanu atbildīgajam
ministram sešu mēnešu laikā būs tiesības izdot rīkojumu par
teritorijas plānojumu vai lokālplānojuma darbības apturēšanu, ja tiks
konstatētas neatbilstības normatīvo aktu prasībām.
10.
Detālplānojums atšķirībā no šī brīža tiesiskā regulējuma turpmāk tiks
apstiprināts administratīvā akta, nevis vietējās pašvaldības saistošo
noteikumu veidā. Šādā veidā tiks novērsta virkne problēmu, kas bija
saistītas ar detālplānojuma apstiprināšanu saistošo noteikumu veidā.
Pirmkārt, privātpersonām radīsies iespēja aizsargāt savas tiesiskās
intereses detālplānojuma izstrādes procesā, piemēram, gadījumā, ja vietējā
pašvaldība neveic normatīvajos aktos noteiktās rīcības (nenodod
detālplānojumu sabiedriskajai apspriešanai, neapstiprina detālplānojuma
redakciju un citas rīcības). Otrkārt, būs iespējams ar tiesas spriedumu
uzlikt par pienākumu izstrādāt detālplānojumu gadījumos, kad tas ir
obligāti nepieciešams atbilstoši normatīvo aktu prasībām. Treškārt, tiek
atrisināta problēma, kas ir saistīta ar detālplānojumu tiesiskuma
kontroli. Ja detālplānojums tiek apstiprināts administratīvā akta veidā,
tiesiskuma izvērtēšanu sūdzības gadījumā veiks administratīvā tiesa.
Likumprojektā paredzēts,
ka turpmāk detālplānojumu varēs izstrādāt kopā ar būvprojektu. Gadījumos,
kad detālplānojumu izstrādā noteiktai būvniecības iecerei, tas dos iespēju
iedzīvotājiem sabiedriskās apspriešanas laikā vispusīgi iepazīties ar
turpmāko konkrētas teritorijas izmantošanu. Savukārt, arī būvniecības
ieceres īstenotājam tiks samazināti administratīvie šķēršļi, jo
būvprojektu varēs izstrādāt vienlaikus ar detālplānojumu, nevis tikai pēc
detālplānojuma apstiprināšanas.
Likumprojektā paredzēts,
ka vietējās pašvaldības būs tiesīgas noteikt detālplānojuma īstenošanas
uzsākšanas termiņu, kas nevar būt īsāks par diviem gadiem. Šādā veidā tiks
novērsta šī brīža situācija, ka spēkā ir detālplānojumi, kuru īstenošana
ilgstoši nav uzsākta un to risinājumi vairs neatbilst normatīvo aktu
prasībām un faktiskai situācijai. Par detālplānojuma īstenošanas uzsākšanu
uzskatāma ceļu, inženierkomunikāciju vai ēku būvniecības uzsākšana, bet
zemesgabalu sadalīšana vai apvienošana atbilstoši detālplānojuma
noteiktajām netiks uzskatīta par detālplānojuma īstenošanas.
Likumprojektā paredzētas
tiesības vietējai pašvaldībai
nepagarināt detālplānojuma īstenošanas uzsākšanas termiņu, pie nosacījuma,
ka detālplānojuma risinājumi vairs neatbilst normatīvo aktu prasībām vai
teritorijas plānojuma (arī lokālplānojuma) prasībām.
11.
Likumprojektā ir noteikts, ka vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu,
lokālplānojumu un detālplānojumu ir tiesīgas izstrādāt personas, kuras ir
ieguvušas atbilstošu izglītību un kvalifikāciju. Minētā norma ir ietverta
ar mērķi nodrošināt kvalitatīvu teritorijas plānojumu, lokālplānojumu un
detālplānojumu izstrādi. Savukārt, prasības minēto personu izglītībai un
kvalifikācijas tiks noteiktas Ministru kabineta noteikumos par vietējo
pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādi, t.sk.,
paredzot, ka vietējās pašvaldības teritorijas plānojumu, lokālplānojumu un
detālplānojumu grafisko daļu būs tiesīgas izstrādāt tādas personas, kuru
kvalifikācija atbilst profesiju klasifikatoram un normatīvo aktu
prasībām.
12. Ar likumprojektu tiek paredzēts
izveidot teritorijas attīstības plānošanas sistēmu (turpmāk - TAPIS), kas
ir informācijas sistēma, kas nodrošinās zemes politikas pārvaldība
un teritorijas attīstības plānošanu visos plānošanas līmeņos. TAPIS
nodrošinās teritorijas attīstības plānošanas dokumentu teksta un grafisko
daļu datu uzturēšanu, datu apkopošanu no valsts informācijas sistēmām,
teritorijas attīstības plānošanas dokumentu uzturēšanu un publicēšanu,
plānošanas procesu atbalstu, sabiedrisko apspriešanu, elektronisko
pakalpojumu, kā arī atbalstīs tās pašvaldību, reģionu un valsts pārvaldes
funkcijas, kuru izpildei nepieciešama ģeotelpiskā informācija.
13.
Likumprojekts paredz, ka paralēli teritorijas plānojumam tiek sagatavots
arī aizsargjoslu plāns, kurā tiek attēlotas aizsargjoslas
(Baltijas jūras un Rīgas jūras līča piekrastes aizsargjosla tiek attēlota
arī teritorijas plānojumā). Aizsargjoslu plānu apstiprina ar pašvaldības
saistošajiem noteikumiem. Uz likuma pamata izdotos Ministru kabineta
noteikumos tiks paredzētas tehniskās prasības aizsargjoslu plāna izstrādei
(piemēram, aizsargjoslu plānu izstrādā, izmantojot topogrāfisko karti
mērogā no 1: 2000 līdz 1: 10 000). Tāpat tiks paredzēta aizsargjoslu
plāna izstrādes un grozīšanas kārtība (tiks noteiktas institūcijas, ar
kuram jāsaskaņo aizsargjoslu plāns u.c. prasības). |
5. |
Projekta izstrādē iesaistītās
institūcijas |
Satiksmes
ministrija, Tieslietu ministrija, Zemkopības ministrija, Vides ministrija,
Latvijas ģeotelpiskās informācijas aģentūra, Latvijas Pašvaldību
savienība. |
6. |
Iemesli, kādēļ netika
nodrošināta sabiedrības līdzdalība |
|
7. |
Cita informācija |
Lai varētu izprast, kuri
teritorijas attīstības plānošanas jautājumi vietējā un reģionālajā līmenī
tiks regulēti ar likumprojekta normām, bet kuri ar Ministru kabineta
noteikumu normām, anotācijas pielikumā kā informatīvais materiāls ir
pievienoti iespējamie Ministru kabineta noteikumu projekti, kas nosaka
reģionālā un vietējā līmeņa teritorijas attīstības plānošanas dokumentu
saturu, izstrādes, finansēšanas, ieviešanas un uzraudzības kārtību. Tāpat
ir pievienots Ministru kabineta noteikumu projekta, kas nosaka teritorijas
plānošanas, izmantošanas un apbūves vispārīgās prasības vietējā līmenī,
tai skaitā, teritoriju iedalījumu zonās ar atšķirīgām prasībām atļautajai
teritorijas izmantošanai un apbūvei jeb funkcionālā zonējuma
klasifikāciju, dots iespējamais satura rādītājs. |
II.
Tiesību akta projekta ietekme uz sabiedrību
Likumprojekta mērķis ir
regulēt valsts un pašvaldību institūciju darbību teritorijas plānošanas
jomā, līdz ar to likumprojektam nav sabiedrības mērķgrupas. Nevar
attiecināt likumprojektu tikai uz nekustamo īpašumu īpašniekiem vai
uzņēmējiem, jo teritorijas attīstības plānošana skar ikvienu valsts
iedzīvotāju. |
III. Tiesību
akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību
budžetiem |
Rādītāji |
2011.
gads |
Turpmākie
trīs gadi (tūkst.
latu) |
2012 |
2013 |
2014 |
Saskaņā
ar valsts budžetu kārtējam gadam |
Izmaiņas
kārtējā gadā, salīdzinot ar budžetu kārtējam gadam |
Izmaiņas,
salīdzinot ar kārtējo (n) gadu |
Izmaiņas,
salīdzinot ar kārtējo (n) gadu |
Izmaiņas,
salīdzinot ar kārtējo (n) gadu |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
1. Budžeta ieņēmumi: |
82,7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no
maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi |
82,7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.2. valsts speciālais budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. Budžeta izdevumi: |
82,7 |
0 |
-82,7 |
-82,7 |
-82,7 |
2.1. valsts pamatbudžets |
82,7
|
0 |
-82,7 |
-82,7 |
-82,7 |
2.2. valsts speciālais budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3. Finansiālā ietekme: |
0 |
0 |
82,7 |
82,7 |
82,7 |
3.1. valsts pamatbudžets |
0 |
0 |
82,7 |
82,7 |
82,7 |
3.2. speciālais budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
3.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu
finansēšanai (kompensējošu izdevumu samazinājumu norāda ar "+"
zīmi) |
X |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5. Precizēta finansiālā ietekme: |
X |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.1. valsts pamatbudžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.2. speciālais budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
5.3. pašvaldību budžets |
0 |
0 |
0 |
0 |
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu
aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var
pievienot anotācijas pielikumā): |
|
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins |
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins |
7. Cita informācija |
1. Likumprojekts īstenojams
piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
2. No 1996.gada līdz
2008.gadam no valsts budžeta pašvaldību mērķdotācijās teritorijas
plānojuma izstrādei tika izmaksāti apmēram 8 mlj.latu. Likumā "Par valsts budžetu
2010.gadam" plānoti līdzekļi
82 753 latu apmērā
plānošanas reģionu un vietējo pašvaldību teritorijas plānojumu un to
grozījumu izstrādei. Ņemot vērā, ka likumprojekts neparedz turpmāk no
valsts budžeta finansēt plānošanas reģionu un vietējo pašvaldību
teritorijas plānojumu un to grozījumu izstrādi, tad sākot ar 2011.gadu
valsts budžetā būs ietaupījums 82 753 latu apmērā.
3. Valsts institūcijas un
plānošanas reģioni teritorijas attīstības plānošanas funkcijas īstenošanu,
kā arī teritorijas plānošanas sistēmas izveidošanu un uzturēšanu,
nodrošinās tiem piešķirtā budžeta līdzekļu ietvaros.
Saskaņā ar Ministru
kabineta 2010.gada 8.jūnija noteikumu Nr.522 "Noteikumi par darbības
programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma
1.5.3.2.aktivitāti "Plānošanas reģionu un vietējo pašvaldību attīstības
plānošanas kapacitātes paaugstināšana"" 21.2.apakšpunktu viena reģionālā
līmeņa teritorijas attīstības plānošanas dokumenta izstrādei vai
aktualizācijai plānošanas reģions ir tiesīgs saņemt līdz 105 420 latiem no Eiropas
Sociālā fonda finansējuma.
4. Šobrīd aptuvenas
izmaksas vietējo pašvaldību teritorijas plānojumu izstrādei ir šādas:
1) republikas pilsētas
teritorijas plānojums – 50 000 – 100 000 latu;
2) novada pašvaldības
teritorijas plānojums – 10 000 – 50 000 latu.
Vietējās pašvaldības viena
teritorijas attīstības plānošanas dokumenta izstrādei vai aktualizācijai
ir tiesīgas saņemt finanšu līdzekļus līdz 25 000 latu no Eiropas Sociālā fonda
finansējuma saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 8.jūnija noteikumu
Nr.522 "Noteikumi par darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība"
papildinājuma 1.5.3.2.aktivitāti "Plānošanas reģionu un vietējo pašvaldību
attīstības plānošanas kapacitātes paaugstināšana"" 21.1.apakšpunktu.
Papildus tam, plānošanas
reģioni un vietējās pašvaldības saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada
8.jūnija noteikumu Nr.523 "Noteikumi par darbības programmas
"Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājuma 1.5.3.1.aktivitāti
"Speciālistu piesaiste plānošanas reģioniem, pilsētām un novadiem"" ir
tiesīgas saņemt finanšu līdzekļus no Eiropas Sociālā fonda finansējuma
attiecīgo speciālistu piesaistei, kas nepārsniedz noteikumu 1.pielikumā
minētās izmaksas (vietējām pašvaldībām – 18 500 – 28 000 latu; plānošanas reģioniem – 40 500 latu).
5. Likumprojekta izpildei Valsts zemes
dienestam nepieciešams papildus finansējums Web servisa izstrādei
2013.gadā – 34 tūkst.
latu, kas nodrošinātu Nekustamā īpašuma valsts kadastra
informācijas sistēmas teksta un telpisko datu savienošanu par attiecīgo
administratīvo teritoriju un to automatizētu nodošanu pašvaldībām, kā arī
nepieciešams papildus viena sistēmanalītiķa amata vieta datu apmaiņas
nodrošināšanai ar TAPIS.
Finanšu līdzekļi Web
servisa izstrādei plānoti, piesaistot Eiropas Struktūrfondus Valsts
reģionālās attīstības aģentūras realizētā ERAF projekta "Pašvaldību
teritorijas plānošanas, infrastruktūras un nekustamo īpašumu pārvaldības
un uzraudzības informācijas sistēma - 1.kārta" ietvaros.
|
IV. Tiesību akta projekta
ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu |
1. |
Nepieciešamie
saistītie tiesību aktu projekti |
Likumprojektā ir paredzēts deleģēt
Ministru kabinetam izdot šādus noteikumus:
1)
par Nacionālā attīstības plāna izstrādes, ieviešanas un uzraudzības
kārtību;
2)
par vietējā pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentu saturu,
izstrādes un sabiedriskās apspriešanas kārtību, līgumā par detālplānojuma
izstrādi un finansēšanu iekļaujamajiem nosacījumiem;
3)
prasībām vietējās pašvaldības teritorijas plānojuma, lokālplānojuma un
detālplānojuma izstrādātājiem un to kvalifikācijai;
4)
par vispārīgām prasībām vietējā līmeņa teritorijas plānošanai, ietverot
prasības vienotai funkcionālo izmantošanu klasifikācijai, teritorijas
izmantošanai un apbūvei;
5)
teritorijas izmantošanas veidu klasifikāciju;
6) par
TAPIS izveides, darbības, nepieciešamās informācijas iegūšanas, apstrādes,
izplatīšanas, datu apmaiņas ar citām valsts informācijas sistēmām kārtību,
kā arī TAPIS datu saturu.
Minēto
Ministru kabineta noteikumu izdošanas termiņi ir norādīti likumprojekta
Pārējas noteikumos. Minētos Ministru kabineta noteikumus izstrādās par
teritorijas attīstības plānošanu atbildīgā ministrija.
Lai nodrošinātu likumprojekta darbību
un saskaņotu to ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem ir nepieciešams
veikt redakcionālus grozījumus šādos normatīvajos
aktos:
1) Būvniecības likums (likumprojekts
"Būvniecības likums" izsludināts 2009.gada 3.septembra Valsts sekretāru sanāksmes sēdē,
protokols Nr.34, 4.§, VSS-1299, tā
sagatavotājs ir Ekonomikas ministrija);
2) Aizsargjoslu likumā, paredzot to,
ka aizsargjoslas tiek attēlotas aizsargjoslu plānā (izņemot likuma 6.pantā
noteikto aizsargjoslu) un precizējot citas normas, kurās ir atsauce uz
teritorijas plānojumu atbilstoši jaunajam
regulējumam.
3) Reģionālās attīstības likumā,
svītrojot normas, kas regulē teritorijas attīstības plānošanas dokumentu
izstrādi;
4) Ģeotelpiskās informācijas likumā,
precizējot 17.panta pirmās daļas 14.punktu;
5) Satversmes tiesas likumā,
precizējot 19.3pantu.
6) Ministru kabineta 2006.gada
19.septembra noteikumos Nr.779 "Derīgo izrakteņu ieguves kārtība",
precizējot 43.punktu;
7)
Ministru kabineta 2007.gada 24.aprīļa noteikumos Nr.280 "Zemes dzīļu
izmantošanas licenču un bieži sastopamo derīgo izrakteņu ieguves atļauju
izsniegšanas un ģeoloģiskās informācijas izmantošanas vispārīgā kārtība",
precizējot 7. un 10.punktu.
8) Ministru
kabineta 2006.gada 12.decembra noteikumos Nr.1002 "Aizsargjoslu datu bāzes
izveides, uzturēšanas un informācijas aprites kārtība", precizējot
5., 6., 18. un 19.punktu..
2., 3. un 5.punktā minētie
likumprojekti ir atbalstīti Ministru kabineta komitejas 2011.gada
24.janvāra sēdē.
4.punktā
minētais likumprojekts tiks sagatavots sadarbībā ar Aizsardzības
ministriju un līdz 2011.gada 1.maijam izsludināts Valsts sekretāru
sanāksmē.
6.
un 7. punktā minēto normatīvo aktu grozījumus VARAM sagatavos pēc
likumprojekta apstiprināšanas Saeimā.
8.punktā
minētos normatīvā akta grozījumus sagatavos Tieslietu ministrija pēc
likumprojekta apstiprināšanas Saeimā. |
2. |
Cita
informācija |
Nav |
V.
Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām
saistībām |
Nav attiecināms |
VI. Sabiedrības līdzdalība
un šīs līdzdalības rezultāti |
1. |
Sabiedrības informēšana
par projekta izstrādes uzsākšanu |
Par likumprojekta izstrādi tika
informētas šādas nevalstiskās organizācijas:
1)sabiedriskā labuma organizācija
"Delna";
2)biedrība
"Providus";
3)biedrība "Latvijas
Teritoriālplānotāju asociācija";
4) biedrība "Latvijas Arhitektu
savienība".
Ar sabiedriskā labuma organizāciju
"Delna" un biedrību "Providus" notika tikšanās 2009.gada
23.novembrī.
Savukārt ar biedrības "Latvijas
Teritoriālplānotāju asociācija" un "Latvijas Arhitektu savienība"
atsevišķiem biedriem notika regulāras tikšanas, apspriežot likumprojekta
saturu |
2. |
Sabiedrības līdzdalība
projekta izstrādē |
Sabiedriskā labuma organizācijas
"Delna" pārstāvis Kristaps Markovskis un biedrības "Providus" pārstāvis
Gatis Litvins pēc savas iniciatīvas piedalījās likumprojekta izstrādē.
Savukārt, lai iesaistītu teritorijas plānotājus un arhitektus
likumprojekta izstrādē, RAPLM rakstiski informēja biedrības "Latvijas
Teritoriālplānotāju asociācija" un "Latvijas Arhitektu savienība" valdes
priekšsēdētājus, kas sniedza informāciju saviem biedriem, kas pēc
brīvprātības principa piedalījās likumprojekta
izstrādē.
Likumprojekts izstrādes procesā
vairākas reizes tika apspriests Konsultatīvajā attīstības padomē
(2009.gada
23.janvāris, 26.augusts un
13.novembris) |
3. |
Sabiedrības līdzdalības
rezultāti |
Iepriekš minētie sabiedrības pārstāvji
konceptuāli atbalsta likumprojekta tālāko virzību. Būtiskākie
priekšlikumi:
1)
sabiedriskā labuma organizācija
"Delna" un biedrība "Providus" - nepieciešams mainīt sistēmu un kā
principu paredzēt nepieciešamību izstrādāt detālplānojumus visos
gadījumos, kad jauna būvniecība paredzēta pilsētās un ciemos (ar izņēmuma
gadījumiem, kad tas nav nepieciešams), kā arī lauku teritorijās atsevišķos
gadījumos. Tas atbilst daudzu Eiropas valstu plānošanas sistēmām (tajā
skaitā Zviedrijas, Vācijas, Igaunijas), kā arī jau sākotnēji šādu principu
bijis paredzēts ieviest Latvijas plānošanas sistēmā. Proti, pašreizējais
regulējums, kad detālplānojumi jāstrādā tikai atsevišķos (retos)
gadījumos, ir ieviests kā pagaidu variants. Priekšlikums ņemts vērā daļēji, jo
gadījumi, kad ir nepieciešams izstrādāt detālplānojumu būs ietverti
Ministru kabineta noteikumos, nevis likumprojektā.
2) biedrība "Latvijas Arhitektu
savienība" – ieviest vietējā līmenī tādu dokumentu kā "lokālplānojums".
Priekšlikums ņemts vērā. |
4. |
Saeimas un ekspertu
līdzdalība |
Likumprojekts šo jomu
neskar. |
5. |
Cita informācija
|
Nav |
VII. Tiesību akta projekta
izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām |
1. |
Projekta izpildē iesaistītās institūcijas |
VARAM,
plānošanas reģioni, vietējās pašvaldības |
2. |
Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām |
1.
Tiks paredzēts
sašaurināt plānošanas reģionu funkcijas, nosakot, ka plānošanas reģioni
vairs nesniegs atzinumus par vietējo pašvaldību teritorijas plānojumu
galīgo redakciju. Savukārt plānošanas reģioni sniegs atzinumus par vietējo
pašvaldību attīstības programmām un attīstības
stratēģijām.
2.
Likumprojektā
paredzēts, ka detālplānojumus apstiprina administratīvā akta veidā, līdz
ar to, detālplānojuma tiesiskuma pārbaude pieteikuma iesniegšanas
gadījumos turpmāk būs jāveic administratīvajām
tiesām.
3.
VARAM vairs
nepiešķirs mērķdotācijas vietējām pašvaldībām teritorijas plānojumu
izstrādei. |
3. |
Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo
struktūru.
Jaunu institūciju izveide |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
4. |
Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo
struktūru.
Esošu institūciju likvidācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
5. |
Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes institucionālo
struktūru.
Esošu institūciju reorganizācija |
Likumprojekts šo
jomu neskar. |
6. |
Cita informācija |
Nav |
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs
R.Vējonis
v_sk
= 3685
LATVIJAS REPUBLIKAS
MINISTRU KABINETA SĒDE
___________________________________________________________
protokola izraksts
Rīgā |
Nr.11 |
2011.gada
22.februārī |
26.§
Likumprojekts "Teritorijas
attīstības plānošanas likums"
TA-1590
___________________________________________________________
(V.Dombrovskis)
1. Atbalstīt iesniegto
likumprojektu.
Valsts kancelejai
sagatavot likumprojektu iesniegšanai Saeimā.
2. Noteikt, ka atbildīgais
par likumprojekta turpmāko virzību Saeimā ir vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrs.
Ministru
prezidents |
|
V.Dombrovskis |
|
Valsts kancelejas
direktore |
|
E.Dreimane |
|